Artystyczny projekt NAR stanowi kwintesencję dotychczasowych działań Magdy Węgrzyn. Jest to jednocześnie niezwykle osobisty dialog poprzez sztukę – próba odpowiedzi na najtrudniejsze pytania dotyczące domu, które wywołała emigracja matki artystki w celu zapewnienia bytu rodzinie.
Osobiste doświadczenia w poszukiwaniu pojęcia domu i relacji międzyludzkich stanowiących jego fundament znajdą swoje odbicie w artystycznych artefaktach składających się na ofertę sklepu internetowego. Odniesienie do ich znaczenia można odnaleźć w nurcie sztuki feministycznej, a szczególnie w twórczości Erwiny Ziomkowskiej lub Jadwigi Sawickiej. Ziomkowska w swojej twórczości również wykorzystuje przedmioty codziennego użytku, które przekształca, zaburza w poszukiwaniu nowych znaczeń i sensów (bielizna połyskująca tysiącem kolców, zasłony poruszające się pomimo zamkniętych okien, huśtawka z dodatkowym balastem, na której trudno się huśtać, czy też książki z wydrapanym tekstem). Wypreparowane sukienki, spodnie i marynarki prowokujące pytania o los ludzi, którzy je nosili, są znamienne dla twórczości Jadwigi Sawickiej z lat 1997–1998. Podobnym narzędziem staje się seria z kwiatami, której towarzyszy seria fotografii główek popularnych zabawek (męskich odpowiedników lalki Barbie, Kena, Franka i Action Mana) – tutaj Sawicka porusza problem tandety produkowanej przez kulturę masową, która mimo wszystko umocowała się w naszej codzienności.
Inne spojrzenie ukazuje w swojej twórczości Elżbieta Jabłońska, która także nawiązując do kultury masowej, zwraca szczególną uwagę na rolę matki (Supermatka, 2003, fotografie, pleksi, 80 × 125 cm). Artystka swoją rolę widzi przez pryzmat dwóch postaci – matki i bohatera, z którymi wiąże się całe spektrum stereotypowych wyobrażeń i z góry przypisanych zadań. Jabłońska na tradycyjny wizerunek matki (skupionej na domu i wychowywaniu dzieci) nakłada także inne obrazy kobiety. Supermatka świetnie sobie radzi również poza domem: realizuje swoje ambicje i plany, spełnia stawiane jej wymagania, które kształtują współczesne media.
Przedmioty codziennego użytku pojawiają się także poza sztuką kobiet, o czym świadczy twórczość Roberta Kuśmirowskiego. Większość prac artysty jest oparta na rekonstrukcji i kopiowaniu starych przedmiotów, dokumentów, fotografii oraz tworzeniu ich łudząco podobnych imitacji. Tym samym Kuśmirowski odwołuje się do pamięci, historii i nostalgii, jaka towarzyszy kulturze wizualnej. Odtwarzanie minionej kultury materialnej staje się sposobem podejmowania tematu krótkotrwałości, przemijalności i śmierci.
Artefakty w projekcie Magdy Węgrzyn zostaną udokumentowane fotograficznie, aby mogły być ogólnodostępne na platformie internetowej. Dokumentacja staje się również wartością dodaną w myśl słów Susan Sontag: „Fotografia jest wieloznaczna: zobaczyć coś w postaci zdjęcia – to znaczy znaleźć potencjalny przedmiot fascynacji”. Podobnie chwila zatrzymana jest interesująca dla Agaty Głowackiej – artystka chwilę tę wyjmuje z czasoprzestrzeni w sposób, w jaki robi to fotografia, i jednocześnie skupia się na przedmiocie, przestrzeni czy powierzchni, która posiada swoje strukturalne, namacalne jakości.
Wychodząc z pojęcia domu jako zbioru artefaktów, Magda Węgrzyn porusza w swojej pracy również ważny oraz aktualny temat dotyczący migracji. Konieczne jest w tym miejscu zwrócenie uwagi na działania artystyczne Krzysztofa Wodiczki, a szczególnie na jego pracę prezentowaną w Pawilonie Polskim na Biennale w Wenecji w 2009 roku. Instalację artysty wypełniała iluzoryczna, przeszklona przestrzeń. Za pozornymi oknami rozgrywało się niby-prawdziwe życie będące udziałem polskich imigrantów. Odwiedzający pawilon widzowie mogli robić to, co lubią najbardziej – przyglądać się, nasłuchiwać, wniknąć w środowisko imigrantów i za jego sprawą przyjrzeć się pojęciu inności, wykluczenia, odrzucenia, ale i adaptacji. U Wodiczki emigranci zdradzają nam swoje wstydliwe środowiskowe tajemnice. Na co dzień są duchami – wykonują najcięższe, niskopłatne prace.
Pierwsza odsłona projektu NAR miała miejsce w Islandii. Hamak, dywan, meble w stylu art déco, atłasowe zasłony, połamana gałąź z lasu – wszystko to opatrzone malarskim komentarzem na obrazach, które towarzyszą wymienionym artefaktom. Całość wieńczy architektoniczna „rama” – opustoszała, wyniszczona hala oparta na słupach – graniastosłupach prostych, miejscami owiniętych złotą folią. Surowość i prostota w przestrzeni pozwala wydobyć treściowo główną rolę znajdujących się w niej przedmiotów – tak bardzo przywodzących na myśl wszelkie skojarzenia związane z domem, wspomnieniami z dzieciństwa, tęsknotą i poczuciem braku. Tym samym pierwsza odsłona projektu NAR staje się zapowiedzią i zarazem początkiem niezwykle intymnej i osobistej historii, która może być tworzona przez każdego z nas (do czego również jesteśmy przez artystkę zaproszeni).
Podsumowując: Magda Węgrzyn w swojej pracy podejmując dialog z powyższymi konwencjami, jednocześnie zdecydowanie przekracza ich znaczenie, tworząc odważny projekt, głęboko umocowany w aktualnym języku technologii i sztuki. Tym samym projekt ten w prostocie swego wyrazu może stać się zrozumiałym językiem sztuki przekraczającym granice wielkomiejskich aglomeracji i zaszczepiającym kulturę i sztukę u lokalnej społeczności, również tej z mniejszej prowincji.
Katarzyna Szczęsna
Praca była pokazywana na wystawie w ramach projektu Common Ground. Common Ground do międzynarodowy projekt poświęcony idei domu w kontekście migracji. Stanowi efekt współpracy pomiędzy trzema partnerami – Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu, Akademią Zmysłów w Reykjaviku oraz Stowarzyszeniem Artystów Litewskich z Wilna. Zbudowany jest jako platforma współpracy między instytucjami, artystami i naukowcami w celu wymiany inspiracji, wiedzy i doświadczeń.